9.11.14

Themabijeenkomst Aan de slag met gamification!

Gamification is de nieuwe didactische tool voor docenten om leerinhoud te verpakken in de vorm van aansprekende werkvormen en spelconcepten binnen de klas. Met als doel om leerlingen nog méér te motiveren en een langere leertijd te realiseren.
Wat is gamification? Hoe kun je gamification ontwerpen? Wat levert het op?
De themamiddag is een luchtige mix van presentaties, zelf ervaren hoe gamification werkt, ideeën opdoen, geïnspireerd worden en gericht aan de slag gaan om tot een eerste schets voor een eigen spelconcept met geïntegreerde leerinhoud te komen.
Deze vragen staan centraal in de themamiddag
“Aan de slag met gamification” 
die op vrijdagmiddag 14 november werd verzorgd vanuit Mission Start, een nieuwe community of practice voor onderwijsprofessionals uit het onderwijs.

Gemist? Nieuwe kans op 6 november 2015.
Meer informatie volgt binnenkort, maar aanmelden kan nu al per mail

De middag op 14 november werd geleid door Patrick Koning (senior docent en trainer/ontwikkelaar, Koning Willem I College), die de mogelijkheden van gamification in zijn lessen toepast.
Auteur Sem van Geffen (instructional designer en gamification developer, Koning Willem I College) van het studieboek Gamification in de klas spreekt over de toepassingsmogelijkheden van gamification en wat er allemaal bij komt kijken als je zelf een spelconcept gaat ontwerpen.
Robbert van der Pluijm (consultant onderwijsinnovatie, Lab to Learn) vertelt over zijn onderzoek op de Hogeschool Rotterdam waarin een leermodule met behulp van gamification succesvol is herontworpen.
Patrick, Sem en Robbert begeleiden tijdens de interactieve werkvormen op deze middag.

Hoewel je gamification misschien in eerste instantie associeert met video games en ICT, gaat gamification zeker niet alleen over digitale apps en video games! Integendeel. Het is juist de bedoeling om het toe te passen in praktische werkvormen tijdens de les en om bijvoorbeeld een fysieke spelconcept (zoals een bord- of kaartspel) met geïntegreerde leerinhoud aan te bieden. Elke docent kan met gamification aan de slag, ongeacht het instapniveau.

Ter voorbereiding op deze themamiddag kun je het boek Gamification in de klas bestellen via www.gamificationindeklas.nl en Mission Start bezoeken op www.missionstart.nl

Docenten en begeleiders uit alle onderwijssectoren zijn van harte welkom!

klik hier voor het verslag van de themabijeenkomst Gamification op 14 november.



Programma Themabijeenkomst Gamification vrijdagmiddag 14 november:
(Uitgebreide programma informatie volgt binnenkort)
• Lunch vanaf 12.00 uur (optioneel)*
• Opening om 13.00 uur
• Spreken: deelnemers met elkaar in dialoog
• Inleidingen en presentaties van sprekers.
• Spreken & luisteren: uitwisselen ideeën en ervaringen
• Afsluiting: de sprekers hebben het laatste woord

Sprekers op 14 november 2015:
Sem  van Geffen(Koning Willem I College, auteur boek "Gamification in de klas")
Rob Hulsen (Hulan Studio en Ambassadeur Mission Start)
Joris van den Biggelaar (docent Verpleging & Verzorging Koning Willem I College)

Bijdrage:

€ 45,- excl. lunch (Ontvangst om 13.00 uur)

€ 60,- * incl. lunch (Ontvangst om 12.00 uur).
De bijeenkomst wordt afgesloten met een netwerkborrel in de huiskamer van het Innovatiehuis.

Je kunt nu al aanmelden voor deze middag per mail naar ellenelemans@cviweb.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor het invullen